Meester Cheng  Meester ChengI Vrijheid voorbij Verlichting Vrijheid voorbij Verlichting Agenda Agenda Contact Contact Blog Blog Facebook Facebook Home Home
ISBN: 9789089320346 Taal: Nederlands Aantal pagina’s: 164 Auteur: Randolph
De Meester Cheng boeken zijn ook in het engels verkrijgbaar!
Jaar in jaar uit, prevelde ik heilige namen, hield mij streng aan geloften, deed boete, kwam nooit tot realisatie. Maar toen ik mijn Meester ontmoette, Niranjan, de Zuivere, realiseerde ik onmiddellijk het Hoogste Ik verwijlde in de staat van Geen-Aandacht. Kabir (voorgedragen door Sri Nisargadatta Maharaj)
2
Hoofdstuk 2 uit Meester Cheng deel II:
“H  “H De ‘ezel-worteltjes’ van de mind De Maan in de plas, begoocheling, desillusie: de ramp van het middellijke.    et korte bezoekje van de Oude Cheng had veel bij me in beweging gezet. Hoe was het mogelijk dat hij plotseling voor mijn deur stond, terwijl niemand van mijn oude klooster hem ooit nog terug had gezien? Nadat ik achttien jaar geleden uit het klooster was gegaan en een tijdje in de wereld rond had gezworven, had ik me geset-teld in Nederland. Sinds de realisatie van de Oorspronkelijke Geest leefde ik met de dag en had geen enkel toekomstper- spectief. Alleen mijn onmiddellijk geleefde werkelijkheid be-stond. In de tussentijd had ik vier kinderen gekregen en hield ik me vooral bezig met hun opvoeding. Ondanks de maal-stroom van het dagelijkse leven voltrok alles zich in een leven-dige helderheid en openheid die ik samen met mijn vriendin en kinderen deelde. Sinds kort woonde ik midden in de bossen                                               24  De ‘ezel-worteltjes’ van de mind De Maan in de plas, begoocheling, desillusie: de ramp van het middellijke.    et korte bezoekje van de Oude Cheng had veel bij me in beweging gezet. Hoe was het mogelijk dat hij plotseling voor mijn deur stond, terwijl niemand van mijn oude klooster hem ooit nog terug had gezien? Nadat ik achttien jaar geleden uit het klooster was gegaan en een tijdje in de wereld rond had gezworven, had ik me geset-teld in Nederland. Sinds de realisatie van de Oorspronkelijke Geest leefde ik met de dag en had geen enkel toekomstper- spectief. Alleen mijn onmiddellijk geleefde werkelijkheid be-stond. In de tussentijd had ik vier kinderen gekregen en hield ik me vooral bezig met hun opvoeding. Ondanks de maal-stroom van het dagelijkse leven voltrok alles zich in een leven-dige helderheid en openheid die ik samen met mijn vriendin en kinderen deelde. Sinds kort woonde ik midden in de bossen                                               24 van Lage Vuursche. Hoe had de Oude Cheng me hier nu in godsnaam weten te vinden? Toen ik de volgende dag de deur uitging, stond Meester Cheng me tot mijn verbazing aan het einde van de straat weer op te wachten. Zonder me zelfs maar goedendag te zeggen, ging hij verder waar hij de vorige dag gebleven was:  “De denkbeeldige belofte van het zoeken doet zich in vele vor-men voor:  - De illusie van het spiritueel groeien, - de belofte van het opruimen, - transformeren, - innen of uiten, - zuiveren, - verbeteren, - veranderen, - mediteren, - dialogiseren, - therapeutiseren, - psychologiseren, - oefenen en beoefenen, - elimineren, - afwachten, - lijden… …allemaal enkel rimpelingen in een vijver. Illusoire pogin-gen om de spiegelbeelden van de maan in het water glad, schoon, onverstoord en intact te houden. Is er eenmaal van de                                                 25  van Lage Vuursche. Hoe had de Oude Cheng me hier nu in godsnaam weten te vinden? Toen ik de volgende dag de deur uitging, stond Meester Cheng me tot mijn verbazing aan het einde van de straat weer op te wachten. Zonder me zelfs maar goedendag te zeggen, ging hij verder waar hij de vorige dag gebleven was:  “De denkbeeldige belofte van het zoeken doet zich in vele vor-men voor:  - De illusie van het spiritueel groeien, - de belofte van het opruimen, - transformeren, - innen of uiten, - zuiveren, - verbeteren, - veranderen, - mediteren, - dialogiseren, - therapeutiseren, - psychologiseren, - oefenen en beoefenen, - elimineren, - afwachten, - lijden… …allemaal enkel rimpelingen in een vijver. Illusoire pogin-gen om de spiegelbeelden van de maan in het water glad, schoon, onverstoord en intact te houden. Is er eenmaal van de                                                 25 ‘worteltjes’ van het mind-verdiepen geproefd, dan vormt het een magneet voor de meest onbelichte normen, waarden, in-tenties, motieven, doelen en verlangens van mensen. Hiermee bezig zijn houdt zoeken niet alleen in stand, maar is zelfs een bevestiging en versterking van de fata morgana die zoekt, op-ruimt, oefent en meer van dat soort dingen. Oude Cheng noemt dit de adoratie van de maan in het water: het in de val trappen van ‘het adoreren van de schittering van de reflecterende mind’. Oude Cheng noemt de adoratie van de maan in het water ‘de ziekte van de huidige tijd’ die de psy-chologisering veroorzaakt van Satsang, Advaita Vedanta, Yoga en Zen. Het brengt de essentie van dit soort wezenlijke tradi-ties terug tot de verpersoonlijking van de zijnstoestand of tot de verankering in Zijn... ...maar ondanks al dit soort toestanden en gevaren was het dankzij het Onmiddellijke voor jou, als één van de weinigen, toch mogelijk om uit dat coma te ‘ontwaken’.”                                                                        26 ‘worteltjes’ van het mind-verdiepen geproefd, dan vormt het een magneet voor de meest onbelichte normen, waarden, in-tenties, motieven, doelen en verlangens van mensen. Hiermee bezig zijn houdt zoeken niet alleen in stand, maar is zelfs een bevestiging en versterking van de fata morgana die zoekt, op-ruimt, oefent en meer van dat soort dingen. Oude Cheng noemt dit de adoratie van de maan in het water: het in de val trappen van ‘het adoreren van de schittering van de reflecterende mind’. Oude Cheng noemt de adoratie van de maan in het water ‘de ziekte van de huidige tijd’ die de psy-chologisering veroorzaakt van Satsang, Advaita Vedanta, Yoga en Zen. Het brengt de essentie van dit soort wezenlijke tradi-ties terug tot de verpersoonlijking van de zijnstoestand of tot de verankering in Zijn... ...maar ondanks al dit soort toestanden en gevaren was het dankzij het Onmiddellijke voor jou, als één van de weinigen, toch mogelijk om uit dat coma te ‘ontwaken’.”                                                                        26 De wind waaide fluisterend door de bomen. De Oude Cheng porde  wat met zijn lange wandelstok in een hoopje bladeren. Onverwachts  zwiepte hij met de stok in de lucht. Een regen van kleurrijke bladeren  dwarrelde wervelend naar beneden. Toen ik weer naar de Oude Cheng  keek, zag ik hem nog net in het bos aan de andere kant van de straat  verdwijnen  De wind waaide fluisterend door de bomen. De Oude Cheng porde  wat met zijn lange wandelstok in een hoopje bladeren. Onverwachts  zwiepte hij met de stok in de lucht. Een regen van kleurrijke bladeren  dwarrelde wervelend naar beneden. Toen ik weer naar de Oude Cheng  keek, zag ik hem nog net in het bos aan de andere kant van de straat  verdwijnen Door de eeuwen heen zijn er altijd mensen geweest die hun Ware Natuur realiseerden. Zij vonden zichzelf als Vrijheid, het Absolute, Tao, Waarheid, Liefde, de Oorspronkelijke Geest of hoe je het Onnoembare ook noemt. Te allen tijde waren er ook mensen (en zullen er mensen zijn) die deze Waarheid al levende hebben uitdragen. Zij  kregen benamingen in overeenstemming met de cultuur waarin zij leefden: Boeddha’s, Messiassen, Samurai, Soefi’s, Jnani’s, Satguru’s, Siddha’s, Zelfgerealiseerden… Het waren mensen zoals Sri Ramana Maharshi, Sri Nisargadatta Maharaj en Alexander Smit. Velen van hen bleven onbekend, want hun verwijzingen stonden altijd in het licht van de onveranderlijke Stralende Essentie en verwezen nooit naar de tijdelijke ‘schaduwfiguur’ die het doorgaf. In dit boekje is zo’n Meester aan het woord! De Oude Cheng…  Dit is het tweede deel van drie uitgaven over Meester Cheng. De meeste boeken in dit genre, starten met een zoektocht en stoppen bij de verlichting. Dit relaas begint juist waar anderen eindigen: bij de realisatie van verlichting, die slechts het voorportaal van de uiteindelijke Bevrijding blijkt te zijn. Dit boekje is dan ook voor diegenen die naar totale Bevrijding verlangen en werkelijk bereid zijn om de eenheid met God op te geven om volledig op te gaan in het Goddelijke...    Vingerwijzingen voorbij de Zon en de Hemel Randolph De Uiteindelijke Bevrijding…  De Boeddha realiseerde haar in India, Lao Tse in    China,  Jezus  in  Judea  en  Meester  Cheng  in…    De Oude Cheng, die in deel I een Boeddhistisch klooster volledig op zijn grondvesten deed schudden, verschijnt na vele jaren onverwachts om één van de ontwaakte monniken verder te begeleiden. Inmiddels uit het klooster getreden, is deze monnik nu vader van vier kinderen. Hoewel de realisatie van eenheid en verlichting worden gezien als het eind van de spirituele zoektocht, toont Cheng hem dat de uiteinde- lijke Realiteit daar ver aan voorbij gaat! Daarom is dit een ‘vindtocht’ voorbij de laatste valkuilen, spiegel- sferen en mystificaties van een stuiptrekkende ‘terminale’ mind.  Met Meester Cheng krijgt het stille Stralende Hart een directe, kristalheldere stem. Hij prikt door alle onechtheden en gekopieerde ‘waarheden’ heen en verwijst onomwonden en rechtstreeks naar de ultieme Werkelijkheid!  Met zijn rigoureuze en onconventionele aanpak, past Meester Cheng volledig in de traditie van Sri Nisargadatta Maharaj en Alexander Smit. Zijn ‘vingerwijzingen’ zijn de essentie van Advaita Vedanta, Yoga, Zen en Satsang. Als je wat hier wordt getoond dan ook daadwerkelijk op je laat inwerken, zul je nooit meer dezelfde zijn …  www.MasterCheng.com   Meester Cheng I Verwacht: Meester Cheng, deel III. Vingerwijzingen naar de Vrijheid van Verlorenheid. De afdaling van de top van de Berg.  bij het leven gaat, ontvouwt ze zich midden tussen de mensen. De Oude Cheng noemt dit ‘volledig in de wereld maar niet van de wereld zijn’. Hier verhuist het zwaartepunt van Bewust Zijn naar Bewust Onbewust Zijn. Een buitenstaander zal dit nauwelijks her- kennen en verwarren met onbewust- heid. Het is dan ook de meest miskende realisatie, die door bijna alle religieuze en spirituele tradities totaal over het hoofd wordt gezien!  Vingerwijzingen naar de Vrijheid van Verlorenheid blokkeerd word. Daarom spreekt Meester Cheng in dit deel vooral voor spirituele leraren, guru’s, trainers en voor iedereen die op een wezenlijk niveau mensen begeleidt.  De ‘verlichtingsfase’, met als hoogtepunt de realisatie van het Absolute, is nog niet het einde.Voorbij de top is de ‘afdaling langs de andere kant van de berg’, waarin het Absolute en het relatieve versmelten en verloren raken. Iedere vorm van winst  of  verlies is hier verdwenen. Hoewel deze Verlorenheid voor- Deel III: De afdaling van de top van de Berg Het laatste spirituele taboe…   Bewust Zijn wordt ten onrechte gezien als het summum van spirituele verlichting. Het wordt overschat en opgehemeld. De meeste Zelfge-realiseerden gaan dan ook ‘op de top van de berg’ teachen en preachen. Dit terwijl de belangrijkste en door-slaggevende fase van hun realisatie nog   moet  komen  en  daardoor  ge- » » » Meester Cheng II Meester Cheng III Meester Cheng III Meester Cheng I Meester Cheng I Meester Cheng Portal Meester Cheng Portal Wil je de Meester Cheng boeken bestellen, klik dan hier  >> Wil je de Meester Cheng boeken bestellen, klik dan hier  >>
© Copyright 2016 OpenSatsang, SatyaSatsang.nl, Randolph, Alle rechten voorbehouden, All rights reserved.
Over Randolph Over Randolph Tradities Tradities Realisaties Realisaties Interviews Interviews Home Home Inleiding Inleiding Meester Cheng