Meester Cheng Meester ChengI Het open geheim van de Oorspronkelijke Geest Het open geheim van de Oorspronkelijke Geest
Vierenveertig jaar heb ik de hemel behangen met sterren. Nu spring ik erdoorheen. Alles valt uit elkaar!                                Dogen
Agenda Agenda Contact Contact Blog Blog Facebook Facebook Home Home
ISBN: 9789089320315 Taal: Nederlands Aantal pagina’s: 54
Beide boekjes zijn ook in het engels verkrijgbaar!
1 wat leeft en sterft, beschouwen als de wervelingen van een dan-sende Derwisj. En het enige dat er dan nog over zou blijven, is het waarachtig zoeken naar dat in je wat niet verandert en niet sterft. Als je Dát eenmaal gevonden hebt, kan geen van de dui-zend werelden je ook maar één ogenblik via lichaam-denken-voelen ervan scheiden.  Jullie denken dat je waarachtig op zoek bent naar de Oorspron- kelijke Geest, maar in feite streven jullie slechts naar de schijn- bare voldoening die kennis en aanzien je kunnen geven. En daar- om, arme kaalkoppen, zijn jullie totaal in de ban van alles wat verandert en sterft. Daarom gaan de woorden van Oude Cheng jullie ene oor in en het andere weer uit zonder een spoor achter te laten, zoals kraanvogels geen spoor achter laten in de lucht. Kaalgeschoren knikkers, alles wat jullie over de Oorspron-kelijke Geest denken en zeggen, is alleen maar gekakel van jullie kleinzielige beperkte geest. Op wat er zich spontaanen natuurlijk aandient, tonen jullie geen onmiddellijk res-pons, tenzij je het eerst geïnterpreteerd hebt door middelvan meningen en oordelen die je boven jezelf hebt geplaatst. Oh, Kaalgeschoren gladjanussen, hoe kunnen jullie ver-wachten de Oorspronkelijke Geest ooit in zijn Onmiddel-lijkheid te herkennen, zolang je net zo onecht blijft als de papieren draken die voor de festiviteiten worden gemaakt?Toen ik nog een jonge kerel was, zwierf ik in alle richtingen de wereld door, terwijl ik me bezwaarde met allerlei studies en  oefeningen. Ik bezocht allerlei verdwaalden die zich inbeeldden                                                                         27  wat leeft en sterft, beschouwen als de wervelingen van een dan-sende Derwisj. En het enige dat er dan nog over zou blijven, is het waarachtig zoeken naar dat in je wat niet verandert en niet sterft. Als je Dát eenmaal gevonden hebt, kan geen van de dui-zend werelden je ook maar één ogenblik via lichaam-denken-voelen ervan scheiden.  Jullie denken dat je waarachtig op zoek bent naar de Oorspron- kelijke Geest, maar in feite streven jullie slechts naar de schijn- bare voldoening die kennis en aanzien je kunnen geven. En daar- om, arme kaalkoppen, zijn jullie totaal in de ban van alles wat verandert en sterft. Daarom gaan de woorden van Oude Cheng jullie ene oor in en het andere weer uit zonder een spoor achter te laten, zoals kraanvogels geen spoor achter laten in de lucht. Kaalgeschoren knikkers, alles wat jullie over de Oorspron-kelijke Geest denken en zeggen, is alleen maar gekakel van jullie kleinzielige beperkte geest. Op wat er zich spontaanen natuurlijk aandient, tonen jullie geen onmiddellijk res-pons, tenzij je het eerst geïnterpreteerd hebt door middelvan meningen en oordelen die je boven jezelf hebt geplaatst. Oh, Kaalgeschoren gladjanussen, hoe kunnen jullie ver-wachten de Oorspronkelijke Geest ooit in zijn Onmiddel-lijkheid te herkennen, zolang je net zo onecht blijft als de papieren draken die voor de festiviteiten worden gemaakt?Toen ik nog een jonge kerel was, zwierf ik in alle richtingen de wereld door, terwijl ik me bezwaarde met allerlei studies en  oefeningen. Ik bezocht allerlei verdwaalden die zich inbeeldden                                                                         27 dat ze verlicht waren en met hun ogenschijnlijk goede bedoel-ingen en verborgen agenda’s niets anders deden dan anderen misleiden.  Toen heb ik Hem ontmoet die het mij mogelijk maakte te ont-dekken, dat ik mijzelf had omhuld met een dikke modderkorst die nergens toe diende. Daardoor werden me al mijn onzinnige bezigheden duidelijk en ontstond er een moeiteloze gericht-heid op de Oorspronkelijke Geest.  Op een dag is alles in elkaar gestort in het Ontwaken.   Ik, Oude Cheng, heb geen enkele filosofie, belijd geen enkel geloof, volg geen enkele school, systeem of traditie, ben nie-mands volgeling en boots niemand na. In mijn Wezenlijke Na-tuur weet ik niets, bezit ik niets en ben ik niets, want in mijn wezenlijkheid bestaat geen Oude Cheng. Wat ik jullie hier zeg, komt niet voort uit dingen die ik geleerd heb. En wat mijn da-gelijkse leven betreft, daar vloeien de dingen waaraan ik deel-neem uit zichzelf voort. Zelfs met de Oorspronkelijke Geest houd ik me op geen enkele manier meer bezig. DeOorspronke- lijke Geest is totaal niet meer mijn zaak of bemoeienis.  Kaalgeschoren koppen, niets heb ik voor jullie verborgen ge-houden. Wat voor belang hebben jullie beperkte geestjes hier eigenlijk bij? Voor jullie persoonlijke geestjes is dit niet meer dan zinloos gekakel!”                                                       28  dat ze verlicht waren en met hun ogenschijnlijk goede bedoel-ingen en verborgen agenda’s niets anders deden dan anderen misleiden.  Toen heb ik Hem ontmoet die het mij mogelijk maakte te ont-dekken, dat ik mijzelf had omhuld met een dikke modderkorst die nergens toe diende. Daardoor werden me al mijn onzinnige bezigheden duidelijk en ontstond er een moeiteloze gericht-heid op de Oorspronkelijke Geest.  Op een dag is alles in elkaar gestort in het Ontwaken.   Ik, Oude Cheng, heb geen enkele filosofie, belijd geen enkel geloof, volg geen enkele school, systeem of traditie, ben nie-mands volgeling en boots niemand na. In mijn Wezenlijke Na-tuur weet ik niets, bezit ik niets en ben ik niets, want in mijn wezenlijkheid bestaat geen Oude Cheng. Wat ik jullie hier zeg, komt niet voort uit dingen die ik geleerd heb. En wat mijn da-gelijkse leven betreft, daar vloeien de dingen waaraan ik deel-neem uit zichzelf voort. Zelfs met de Oorspronkelijke Geest houd ik me op geen enkele manier meer bezig. DeOorspronke- lijke Geest is totaal niet meer mijn zaak of bemoeienis.  Kaalgeschoren koppen, niets heb ik voor jullie verborgen ge-houden. Wat voor belang hebben jullie beperkte geestjes hier eigenlijk bij? Voor jullie persoonlijke geestjes is dit niet meer dan zinloos gekakel!”                                                       28 Er viel een diepe stilte. In de grote kloosterzaal richtte de Oude Cheng het woord tot de voltallige monnikengemeenschap:    ude Cheng komt niet tegemoet aan de verlangens en de voorwaarden van jullie beperkte geest om gebeurtenissen in stand te houden of de loop der gebeurtenissen te veranderen. De oude tradities hoeven niet behouden te worden, noch hoeft er vernieuwing op te treden. Er wordt enkel tegemoet geko- men aan wat er in het moment gevraagd wordt.  Kaalgeschoren koppen, als ik me op een ongebruikelijke manier tot jullie richt, dan gebeurt dit opdat jullie het er eindelijk op wagen de Oorspronkelijke Geest rechtstreeks, zonder bemiddeling, tegemoet te treden, in plaats van die steeds weer te zoeken aan de hand van grappenmakers die al eeuwen dood zijn. Of door steeds weer oude onberekenbare kerels te raadplegen zoals Oude Cheng. Mijn aanpak is jullie door elkaar schudden als een struik in de bergwind. Ik sla jullie houvast aan gruzelementen...  En daar sta je dan, totaal ontredderd, met niets meer om je aan                                             25  Er viel een diepe stilte. In de grote kloosterzaal richtte de Oude Cheng het woord tot de voltallige monnikengemeenschap:    ude Cheng komt niet tegemoet aan de verlangens en de voorwaarden van jullie beperkte geest om gebeurtenissen in stand te houden of de loop der gebeurtenissen te veranderen. De oude tradities hoeven niet behouden te worden, noch hoeft er vernieuwing op te treden. Er wordt enkel tegemoet geko- men aan wat er in het moment gevraagd wordt.  Kaalgeschoren koppen, als ik me op een ongebruikelijke manier tot jullie richt, dan gebeurt dit opdat jullie het er eindelijk op wagen de Oorspronkelijke Geest rechtstreeks, zonder bemiddeling, tegemoet te treden, in plaats van die steeds weer te zoeken aan de hand van grappenmakers die al eeuwen dood zijn. Of door steeds weer oude onberekenbare kerels te raadplegen zoals Oude Cheng. Mijn aanpak is jullie door elkaar schudden als een struik in de bergwind. Ik sla jullie houvast aan gruzelementen...  En daar sta je dan, totaal ontredderd, met niets meer om je aan                                             25 vast te klampen. Maar doordat ik al jullie kleinzielige zeker-heidjes ondermijn, raak je in paniek. En om jezelf dan weer ge-rust te stellen, projecteren jullie dat ik zondig tegen de traditie en tegen je spirituele normen en waarden en beweren jullie dat ik een goedkope heiligschenner ben. In plaats van alles loslaten zonder iets te willen achterhouden, klampen jullie je wanhopig vast aan uiterlijke schijn en aan toe-standen die bedoeld zijn als overbrugging. Omdat mijn woor-den niet echt bij jullie binnenkomen en hun weerklank vinden, houd ik jullie voor de gek door te beweren dat ze afkomstig zijn van één of andere beroemde schelm die al eeuwen dood is. Maar helaas heeft ook dát je niet geholpen toe te staan dat de vernietigende kracht van deze woorden in dit moment, hier en nu, zijn tol mag opeisen. Integendeel, jullie behandelen deze woorden nu als een kostbaar museumstuk dat geconserveerd en vereerd moet worden. Kaalgeschoren domkoppen, door je aan futiliteiten vast te klampen, vergooien jullie je leven en ontgaat je de voor de hand liggende tegenwoordigheid van de Oorspronkelijke Geest. Wat een mislukking!  Kaalgeschoren koppen, de Oorspronkelijke Geest verdwijnt niet bij het intreden van de slaaptoestand. Hij verschijnt ook niet bij het ontwaken uit de slaap. De Oorspronkelijke Geestis niet iets wat komt en gaat. De Oorspronkelijke Geest is volledig onafhankelijk van al wat aan verandering onderhevig is of sterft.Als de Oorspronkelijke Geest echt het enige was dat jullie in-teresseerde, dan zouden jullie alles wat verandert en verdwijnt,                                                                                       26  vast te klampen. Maar doordat ik al jullie kleinzielige zeker-heidjes ondermijn, raak je in paniek. En om jezelf dan weer ge-rust te stellen, projecteren jullie dat ik zondig tegen de traditie en tegen je spirituele normen en waarden en beweren jullie dat ik een goedkope heiligschenner ben. In plaats van alles loslaten zonder iets te willen achterhouden, klampen jullie je wanhopig vast aan uiterlijke schijn en aan toe-standen die bedoeld zijn als overbrugging. Omdat mijn woor-den niet echt bij jullie binnenkomen en hun weerklank vinden, houd ik jullie voor de gek door te beweren dat ze afkomstig zijn van één of andere beroemde schelm die al eeuwen dood is. Maar helaas heeft ook dát je niet geholpen toe te staan dat de vernietigende kracht van deze woorden in dit moment, hier en nu, zijn tol mag opeisen. Integendeel, jullie behandelen deze woorden nu als een kostbaar museumstuk dat geconserveerd en vereerd moet worden. Kaalgeschoren domkoppen, door je aan futiliteiten vast te klampen, vergooien jullie je leven en ontgaat je de voor de hand liggende tegenwoordigheid van de Oorspronkelijke Geest. Wat een mislukking!  Kaalgeschoren koppen, de Oorspronkelijke Geest verdwijnt niet bij het intreden van de slaaptoestand. Hij verschijnt ook niet bij het ontwaken uit de slaap. De Oorspronkelijke Geestis niet iets wat komt en gaat. De Oorspronkelijke Geest is volledig onafhankelijk van al wat aan verandering onderhevig is of sterft.Als de Oorspronkelijke Geest echt het enige was dat jullie in-teresseerde, dan zouden jullie alles wat verandert en verdwijnt,                                                                                       26 “O  “O En de Oude Cheng verlaat de grote kloosterzaal  En de Oude Cheng verlaat de grote kloosterzaal
Hoofdstuk 1 uit Meester Cheng deel I:
Randolph Door de eeuwen heen zijn er altijd mensen geweest die hun Ware Natuur realiseerden. Zij vonden zichzelf als Vrijheid, het Absolute, Tao, Waarheid, Liefde, de Oorspronkelijke Geest of hoe je het Onnoembare ook noemt. Te allen tijde waren er ook mensen (en zullen er mensen zijn) die deze Waarheid al levende hebben uitgedragen. Zij  kregen benamingen in overeenstemming met de cultuur waarin zij leefden: Boeddha’s, Messiassen, Samurai, Soefi’s, Jnani’s, Satguru’s, Siddha’s, Zelfgerealiseerden… Het waren mensen zoals Sri Ramana Maharshi, Sri Nisargadatta Maharaj en Alexander Smit. Velen van hen bleven onbekend, want hun verwijzingen stonden altijd in het licht van de onveranderlijke Stralende Essentie en verwezen nooit naar de tijdelijke ‘schaduwfiguur’ die het doorgaf. In dit boekje is zo’n Meester aan het woord! De Oude Cheng…Dit eerste deel van drie uitgaven over Meester Cheng, is een vrije bewerking van een eeuwenoude tekst. Alexander Smit, Nederlands meest bekende spirituele leraar (1948 - 1998), vertelde over de herkomst van de Oude Cheng het volgende: “Een Fransman kreeg in de vijftiger jaren in het voormalige Indo-China een manuscript van een Boeddhistische monnik. Hij liet alles in het Frans vertalen en tot zijn verbijstering kwam deze Zen (Ch’an) tekst over de Oude Cheng te voorschijn.” In 1985 gaf Wolter Keers, die Advaita Vedanta in Nederland introduceerde, de tekst aan Alexander. Zij waren er beiden verrukt over, want “Wat uit de tekst sprak, was vrijheid,  stoutmoedigheid  en  vóór  alles  directheid…”  heng
ISBN: 9789089320315 Taal: Nederlands Aantal pagina’s 54
Verwacht:  Meester Cheng, Deel III De afdaling van de top van de Berg, Vingerwijzingen naar de Vrijheid van Verlorenheid Dit tweede boekje is voor iedereen die naar totale Bevrijding verlangt en bereid is om de eenheid met God op te geven om volledig op te gaan in het Goddelijke...  daar ver aan voorbij gaat! Daarom is dit een ‘vindtocht’ voorbij de laatste valkuilen, spiegelsferen en mystificaties van een stuiptrekkende ‘terminale’ mind. Met Meester Cheng krijgt  het stille Stralende Hart een directe, kristalheldere stem. Hij prikt door alle onechtheden en gekopieerde ‘waarheden’ heen en verwijst onomwonden en rechtstreeks naar de ultieme Werkelijkheid!   De  Uiteindelijke  Bevrijding…   De Oude Cheng verschijnt na vele jaren onverwachts om één van de ontwaakte monniken verder te begeleiden. Inmiddels uit het klooster getreden, is deze monnik nu vader van vier kinderen. Hoewel de realisatie van eenheid en verlichting worden gezien als het eind van de spirituele zoektocht, toont Cheng hem dat de uiteindelijke Realiteit   Vingerwijzingen naar de Vrijheid van Verlorenheid  Deel III: De afdaling van de top van de Berg  Meester Cheng. Deel II: Vrijheid voorbij verlichting Vingerwijzingen voorbij de Zon en de Hemel    Het  open  geheim  van  verlichting…  De Boeddha ontdekte het in India, Lao Tse in China, Jezus  in  Judea  en  de  Oude  Cheng  in…  Meester Cheng wordt door de abt van een afgelegen Boeddhistisch klooster hoog in de bergen uitgenodigd, om de voltallige kloostergemeenschap toe te spreken. Direct, humoristisch en gepassioneerd verwijst de Oude Cheng naar de realisatie van de Oorspronkelijk Geest, ook wel verlichting genoemd. In zijn onvoorwaardelijke benadering spaart hij niets en niemand. Nadat hij het klooster op zijn grondvesten heeft doen schudden, pakt hij zijn biezen en verdwijnt.   Met zijn rigoureuze en onconventionele aanpak, past de Oude Cheng volledig in de traditie van Sri Nisargadatta Maharaj en Alexander Smit. Deze vingerwijzingen - gebaseerd op een eeuwenoude Zen (Ch’an) tekst van onbekende origine - werken in iedere tijdgeest en cultuur. Ze zijn de pure essentie van Advaita Vedanta, Yoga, Zen en Satsang. Meester Cheng is dan ook voor mensen die werkelijk genoeg hebben van al het zoeken en nu eindelijk eens onmiddellijk hun Ware Natuur willen realiseren!  www.MeesterCheng.nl » » » Meester Cheng I Meester Cheng III Meester Cheng III Meester Cheng II Meester Cheng II Meester Cheng Portal Meester Cheng Portal Wil je de Meester Cheng boeken bestellen, klik dan hier  >> Wil je de Meester Cheng boeken bestellen, klik dan hier  >>
© Copyright 2016 OpenSatsang, SatyaSatsang.nl, Randolph, Alle rechten voorbehouden, All rights reserved.
De Meester Cheng boeken zijn ook in het engels verkrijgbaar!
Over Randolph Over Randolph Tradities Tradities Realisaties Realisaties Interviews Interviews Home Home Inleiding Inleiding Meester Cheng